Szkolenie pt.: „Data science w środowisku Excel–R–Copilot”

3-4 grudnia 2025 roku (szkolenie 2-dniowe)

3 grudnia 2025 r. godz. 10:00-16:00
4 grudnia 2025 r. godz. 9:00-15:00

 width=

Współczesne badania naukowe opierają się na danych – ich jakości, interpretacji i umiejętności wyciągania wniosków. W dobie rosnącej ilości informacji, tradycyjne metody analizy stają się często niewystarczające, a z pewnością mało efektywne. Sztuczna inteligencja, wspierająca procesy analityczne, pozwala m.in.:

  • automatyzować żmudne zadania związane z czyszczeniem i przetwarzaniem danych,
  • przyspieszyć eksplorację danych i identyfikację istotnych wzorców,
  • tworzyć bardziej trafne modele predykcyjne i testować hipotezy badawcze,
  • zwiększyć dostępność analiz dzięki interfejsom opartym na języku naturalnym.

Połączenie Excela – jako narzędzia powszechnie używanego w środowisku akademickim – z językiem R – popularnym w analizie statystycznej – oraz Copilotem – jako wsparciem AI – tworzy synergiczne środowisko pracy, które znacząco podnosi efektywność i jakość badań.

Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności analizy danych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. Uczestnicy poznają metody eksploracji, przetwarzania i interpretacji danych przy użyciu Excela, języka R oraz Copilota – inteligentnego asystenta wspierającego pracę analityczną. Szkolenie łączy klasyczne podejście do data science z możliwościami, jakie daje AI, umożliwiając szybsze, bardziej intuicyjne i efektywne podejmowanie decyzji na podstawie danych.

Szkolenie adresowane jest przede wszystkim do osób, które mają już elementarną wiedzę na temat klasycznych podejść analizy i modelowania, jak również posługują się biegle Excelem. Zalecana jest też podstawowa znajomość programu R, ale nie jest wymagane doświadczenie programistyczne. Szkolenie prowadzone jest w sposób przystępny, z naciskiem na praktykę i zrozumienie procesów analitycznych, a nie niuansów związanych z technikami programistycznymi.

Program szkolenia:

  1. Przykłady ograniczeń Excela związane z analizą dużych zbiorów danych, automatyzacją zadań oraz implementacją metod eksploracji danych.
  2. Wykorzystanie Copilota do wspomagania analizy, automatyzacji i interpretacji danych.
  3. Agregacje, transformacje i łączenie danych o różnym formacie i z różnych źródeł. Automatyzacja zadań z użyciem makr oraz zewnętrznego oprogramowania.
  4. Wykrywanie wartości brakujących oraz metody imputacji danych. Podstawowe techniki interpolacji oraz dopasowania wzorca przebiegu danych w Excelu.
  5. Statystyki opisowe i miary opisu dużych zbiorów danych. Przyspieszenie obliczeń z użyciem programu R.
  6. Identyfikacja wartości odstających i wpływ usunięcia na rzetelność badań naukowych. Dobór próby oraz randomizacja doboru danych.
  7. Analiza korelacyjna, regresja liniowa i zjawisko regresji pozornej. Weryfikacja stosowalności z użyciem sztucznej inteligencji.
  8. Analiza szeregów czasowych: wykrywanie trendów i sezonowości, metody dekompozycji i techniki prognozowania. 
  9. Automatyzacja wizualizacji danych i nauka budowy pipelinów obliczeniowych.
  10. Techniki klasteryzacji danych z użyciem niestandardowych miar odległości.
  11. Klasyfikacja danych z użyciem modeli ekonometrycznych oraz sztucznych sieci neuronowych. Możliwość wykorzystania Excela oraz integracja programu R z programem Excel w zakresie zadań klasyfikacyjnych. Podejście ensemble method.
  12. Wybrane zagadnienia optymalizacyjne i sposoby ich rozwiązania z użyciem dodatku Solver. Dobór optymalnych parametrów w modelach nieliniowych. Algorytmy genetyczne i programowanie całkowitoliczbowe. Wykorzystanie zewnętrznych solverów do bardziej złożonych zagadnień.
  13. Analiza tekstów: słownikowa analiza sentymentu, czyszczenie danych i wizualizacja danych tekstowych.
  14. Automatyzacja zadań: generowanie formuł, podsumowań, interpretacji.
  15. Tworzenie raportów i rekomendacji z pomocą AI.
  16. Automatyzacja pozyskiwania i eksploracji danych, web scraping.
  17. Przykłady modelowania zjawisk i procesów z różnych obszarów praktyki biznesowej.

Informacja o prowadzącym: 

Michał Bernardelli, habilitacja w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia uzyskana w roku 2020 w Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH, doktor nauk matematycznych w zakresie matematyki ze specjalizacją matematyka stosowana uzyskany na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2008. W roku 2003 uzyskał stopnie magistra na kierunku informatyka (ocena celująca) oraz kierunku matematyka (ocena bardzo dobra). Od roku 2009 zatrudniony w instytucie Ekonometrii SGH, obecnie na stanowisku profesora uczelni, dziekana Studium Magisterskiego oraz kierownika Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu. Od ponad 20 lat konsultant i wykonawca wielu projektów naukowych i komercyjnych.

Interdyscyplinarność jego prac naukowych opiera się głównie na wykorzystaniu aparatury informatycznej i matematycznej do rozwiązywania problemów z obszarów związanych z analizą i eksploracją danych, w szczególności w problematyce Big Data, metod predykcyjnych i optymalizacji. Ostatnie badania oscylowały m.in. wokół takiej tematyki jak: symulacje zmian systemów podatkowych, ocena działalności sektora bankowego, analiza i prognozowanie szeregów czasowych, modelowanie foresightowe, optymalizacja wielokryterialna czy analiza cykli koniunkturalnych.

Wykłada przede wszystkim przedmioty związane z zastosowaniem matematyki w innych dziedzinach nauki. Spośród nich można wymienić między innymi dziedziny takie jak informatyka (sztuczna inteligencja, metody numeryczne, analiza danych w e-biznesie, metody przetwarzania danych, obsługa baz danych, programowanie arkuszy kalkulacyjnych), ekonomia i zarządzanie (ekonometria, statystyka, prognozowanie, badania operacyjne, analiza symulacyjna, ubezpieczenia) czy fizyka (modelowanie, symulacje komputerowe, zintegrowane pakiety oprogramowania statystycznego, analitycznego i numerycznego). 

Prowadził wiele szkoleń poświęconych różnym aspektom ilościowej analizy danych oraz obsługi komputera i programów komputerowych, w tym zastosowaniem metod obliczeniowych w naukach ekonomicznych, matematyce finansowej, zarządzaniu, a przede wszystkim praktyce biznesowej.

Szkolenie odbędzie się w dniach 3 i 4 grudnia 2025 roku (szkolenie 2-dniowe), w godzinach 10:00-16:00 – 3 grudnia i  9:00-15:00 – 4 grudnia.

Forma szkolenia: on-line.

Platforma

Aby bez przeszkód móc uczestniczyć w wydarzeniu użytkując platformę ClickMeeting wystarczy dostęp do Internetu i aktualna przeglądarka internetowa (Chrome, Opera, Firefox, Edge). Zaleca się używać komputer z 4-wątkowym procesorem, min. 8 GB pamięci RAM i aktualnym systemem operacyjnym Windows 8.1, Windows 10 lub Windows 11. W praktyce jednak wystarczy dowolny sprzęt, który płynnie wykonuje zadania biurowe. Platforma streamingowa działa także na systemach operacyjnych Apple oraz dystrybucjach Linux, w tym – systemie Android i ChromeOS.

Ze swojej strony zapewniamy pomoc techniczną w konfiguracji, jak również wsparcie ze strony przedstawicieli platformy.

Terminy

• do 22 stycznia 2026 roku – zgłoszenia uczestnictwa, poprzez wypełnienie formularza internetowego,
• 30 stycznia i 6 lutego 2026 roku – termin wydarzenia.

Opłaty

Opłata dla wszystkich uczestników szkolenia wynosi 1600 zł brutto (w tym 23% VAT) w I turze rejestracji oraz 1800 zł brutto (w tym 23% VAT) w II turze rejestracji – osoby planujące skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w sytuacji finansowania uczestnictwa ze środków publicznych proszone są przesłanie informacji przed uiszczeniem opłaty.

Termin rejestracji
Opłata za udział
do 9.11.2025 r.
1600 zł brutto
od 10.11.2025 r. do 26.11.2025 r.
1800 zł brutto

Rejestracja

Zgłoszenia udziału należy kierować poprzez formularz -> LINK

DANE DO WPŁAT

Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL
ul. Głowackiego 35/348, 20-060 Lublin
NIP 946-26-49-975
Numer rachunku: 70 1140 2004 0000 3102 7533 8307
Nazwa Banku: mBank (BRE Wydz. Bankowości Elektronicznej)

Tytuły przelewów: data science + imię i nazwisko Uczestnika

Opłata szkoleniowa zawiera podatek VAT (23%) – osoby planujące skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w sytuacji finansowania uczestnictwa ze środków publicznych proszone są przed uiszczeniem opłaty o poinformowanie nas o tym mailowo oraz o dostarczenie oświadczenia o zwolnieniu z VAT zawierającego następujące informacje:

  • podstawę prawną,
  • imię i nazwisko uczestnika,
  • datę i nazwę szkolenia,
  • nazwę organizatora – Fundacji na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL,
  • podpis osoby upoważnionej ze strony instytucji ubiegającej się o skorzystanie ze zwolnienia z VAT w kwestiach finansowych.

W odpowiedzi potwierdzimy otrzymanie oświadczenia oraz udzielimy informacji na temat wysokości opłaty szkoleniowej w wartości netto.

Regulamin

Regulamin Szkolenia dostępny jest tutaj -> LINK

Kontakt

szkolenia@fundacja-tygiel.pl

Partnerzy Fundacji TYGIEL

Wspierają nas