Szkolenie pt.: „Data science w środowisku Excel–R–Copilot”
3-4 grudnia 2025 roku (szkolenie 2-dniowe)
3 grudnia 2025 r. godz. 10:00-16:00
4 grudnia 2025 r. godz. 9:00-15:00

Współczesne badania naukowe opierają się na danych – ich jakości, interpretacji i umiejętności wyciągania wniosków. W dobie rosnącej ilości informacji, tradycyjne metody analizy stają się często niewystarczające, a z pewnością mało efektywne. Sztuczna inteligencja, wspierająca procesy analityczne, pozwala m.in.:
- automatyzować żmudne zadania związane z czyszczeniem i przetwarzaniem danych,
- przyspieszyć eksplorację danych i identyfikację istotnych wzorców,
- tworzyć bardziej trafne modele predykcyjne i testować hipotezy badawcze,
- zwiększyć dostępność analiz dzięki interfejsom opartym na języku naturalnym.
Połączenie Excela – jako narzędzia powszechnie używanego w środowisku akademickim – z językiem R – popularnym w analizie statystycznej – oraz Copilotem – jako wsparciem AI – tworzy synergiczne środowisko pracy, które znacząco podnosi efektywność i jakość badań.
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności analizy danych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. Uczestnicy poznają metody eksploracji, przetwarzania i interpretacji danych przy użyciu Excela, języka R oraz Copilota – inteligentnego asystenta wspierającego pracę analityczną. Szkolenie łączy klasyczne podejście do data science z możliwościami, jakie daje AI, umożliwiając szybsze, bardziej intuicyjne i efektywne podejmowanie decyzji na podstawie danych.
Szkolenie adresowane jest przede wszystkim do osób, które mają już elementarną wiedzę na temat klasycznych podejść analizy i modelowania, jak również posługują się biegle Excelem. Zalecana jest też podstawowa znajomość programu R, ale nie jest wymagane doświadczenie programistyczne. Szkolenie prowadzone jest w sposób przystępny, z naciskiem na praktykę i zrozumienie procesów analitycznych, a nie niuansów związanych z technikami programistycznymi.
Program szkolenia:
- Przykłady ograniczeń Excela związane z analizą dużych zbiorów danych, automatyzacją zadań oraz implementacją metod eksploracji danych.
- Wykorzystanie Copilota do wspomagania analizy, automatyzacji i interpretacji danych.
- Agregacje, transformacje i łączenie danych o różnym formacie i z różnych źródeł. Automatyzacja zadań z użyciem makr oraz zewnętrznego oprogramowania.
- Wykrywanie wartości brakujących oraz metody imputacji danych. Podstawowe techniki interpolacji oraz dopasowania wzorca przebiegu danych w Excelu.
- Statystyki opisowe i miary opisu dużych zbiorów danych. Przyspieszenie obliczeń z użyciem programu R.
- Identyfikacja wartości odstających i wpływ usunięcia na rzetelność badań naukowych. Dobór próby oraz randomizacja doboru danych.
- Analiza korelacyjna, regresja liniowa i zjawisko regresji pozornej. Weryfikacja stosowalności z użyciem sztucznej inteligencji.
- Analiza szeregów czasowych: wykrywanie trendów i sezonowości, metody dekompozycji i techniki prognozowania.
- Automatyzacja wizualizacji danych i nauka budowy pipelinów obliczeniowych.
- Techniki klasteryzacji danych z użyciem niestandardowych miar odległości.
- Klasyfikacja danych z użyciem modeli ekonometrycznych oraz sztucznych sieci neuronowych. Możliwość wykorzystania Excela oraz integracja programu R z programem Excel w zakresie zadań klasyfikacyjnych. Podejście ensemble method.
- Wybrane zagadnienia optymalizacyjne i sposoby ich rozwiązania z użyciem dodatku Solver. Dobór optymalnych parametrów w modelach nieliniowych. Algorytmy genetyczne i programowanie całkowitoliczbowe. Wykorzystanie zewnętrznych solverów do bardziej złożonych zagadnień.
- Analiza tekstów: słownikowa analiza sentymentu, czyszczenie danych i wizualizacja danych tekstowych.
- Automatyzacja zadań: generowanie formuł, podsumowań, interpretacji.
- Tworzenie raportów i rekomendacji z pomocą AI.
- Automatyzacja pozyskiwania i eksploracji danych, web scraping.
- Przykłady modelowania zjawisk i procesów z różnych obszarów praktyki biznesowej.
Informacja o prowadzącym:
Michał Bernardelli, habilitacja w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia uzyskana w roku 2020 w Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH, doktor nauk matematycznych w zakresie matematyki ze specjalizacją matematyka stosowana uzyskany na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego w roku 2008. W roku 2003 uzyskał stopnie magistra na kierunku informatyka (ocena celująca) oraz kierunku matematyka (ocena bardzo dobra). Od roku 2009 zatrudniony w instytucie Ekonometrii SGH, obecnie na stanowisku profesora uczelni, dziekana Studium Magisterskiego oraz kierownika Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu. Od ponad 20 lat konsultant i wykonawca wielu projektów naukowych i komercyjnych.
Interdyscyplinarność jego prac naukowych opiera się głównie na wykorzystaniu aparatury informatycznej i matematycznej do rozwiązywania problemów z obszarów związanych z analizą i eksploracją danych, w szczególności w problematyce Big Data, metod predykcyjnych i optymalizacji. Ostatnie badania oscylowały m.in. wokół takiej tematyki jak: symulacje zmian systemów podatkowych, ocena działalności sektora bankowego, analiza i prognozowanie szeregów czasowych, modelowanie foresightowe, optymalizacja wielokryterialna czy analiza cykli koniunkturalnych.
Wykłada przede wszystkim przedmioty związane z zastosowaniem matematyki w innych dziedzinach nauki. Spośród nich można wymienić między innymi dziedziny takie jak informatyka (sztuczna inteligencja, metody numeryczne, analiza danych w e-biznesie, metody przetwarzania danych, obsługa baz danych, programowanie arkuszy kalkulacyjnych), ekonomia i zarządzanie (ekonometria, statystyka, prognozowanie, badania operacyjne, analiza symulacyjna, ubezpieczenia) czy fizyka (modelowanie, symulacje komputerowe, zintegrowane pakiety oprogramowania statystycznego, analitycznego i numerycznego).
Prowadził wiele szkoleń poświęconych różnym aspektom ilościowej analizy danych oraz obsługi komputera i programów komputerowych, w tym zastosowaniem metod obliczeniowych w naukach ekonomicznych, matematyce finansowej, zarządzaniu, a przede wszystkim praktyce biznesowej.
Szkolenie odbędzie się w dniach 3 i 4 grudnia 2025 roku (szkolenie 2-dniowe), w godzinach 10:00-16:00 – 3 grudnia i 9:00-15:00 – 4 grudnia.
Forma szkolenia: on-line.
Platforma
Aby bez przeszkód móc uczestniczyć w wydarzeniu użytkując platformę ClickMeeting wystarczy dostęp do Internetu i aktualna przeglądarka internetowa (Chrome, Opera, Firefox, Edge). Zaleca się używać komputer z 4-wątkowym procesorem, min. 8 GB pamięci RAM i aktualnym systemem operacyjnym Windows 8.1, Windows 10 lub Windows 11. W praktyce jednak wystarczy dowolny sprzęt, który płynnie wykonuje zadania biurowe. Platforma streamingowa działa także na systemach operacyjnych Apple oraz dystrybucjach Linux, w tym – systemie Android i ChromeOS.
Ze swojej strony zapewniamy pomoc techniczną w konfiguracji, jak również wsparcie ze strony przedstawicieli platformy.
Terminy
• do 22 stycznia 2026 roku – zgłoszenia uczestnictwa, poprzez wypełnienie formularza internetowego,
• 30 stycznia i 6 lutego 2026 roku – termin wydarzenia.
Opłaty
Opłata dla wszystkich uczestników szkolenia wynosi 1600 zł brutto (w tym 23% VAT) w I turze rejestracji oraz 1800 zł brutto (w tym 23% VAT) w II turze rejestracji – osoby planujące skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w sytuacji finansowania uczestnictwa ze środków publicznych proszone są przesłanie informacji przed uiszczeniem opłaty.
Rejestracja
Zgłoszenia udziału należy kierować poprzez formularz -> LINK
DANE DO WPŁAT
Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL
ul. Głowackiego 35/348, 20-060 Lublin
NIP 946-26-49-975
Numer rachunku: 70 1140 2004 0000 3102 7533 8307
Nazwa Banku: mBank (BRE Wydz. Bankowości Elektronicznej)
Tytuły przelewów: data science + imię i nazwisko Uczestnika
Opłata szkoleniowa zawiera podatek VAT (23%) – osoby planujące skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w sytuacji finansowania uczestnictwa ze środków publicznych proszone są przed uiszczeniem opłaty o poinformowanie nas o tym mailowo oraz o dostarczenie oświadczenia o zwolnieniu z VAT zawierającego następujące informacje:
- podstawę prawną,
- imię i nazwisko uczestnika,
- datę i nazwę szkolenia,
- nazwę organizatora – Fundacji na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL,
- podpis osoby upoważnionej ze strony instytucji ubiegającej się o skorzystanie ze zwolnienia z VAT w kwestiach finansowych.
W odpowiedzi potwierdzimy otrzymanie oświadczenia oraz udzielimy informacji na temat wysokości opłaty szkoleniowej w wartości netto.
Regulamin
Regulamin Szkolenia dostępny jest tutaj -> LINK
Kontakt
szkolenia@fundacja-tygiel.pl






