II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Nurt katastroficzny w literaturze, kulturze i sztuce” (online)
21 kwietnia 2023 roku
Szanowni Państwo,
Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL ma zaszczyt i przyjemność zaprosić do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej “Nurt katastroficzny w literaturze, kulturze i sztuce”, która odbędzie się 21 kwietnia 2023 roku w formie online.
Katastrofy według definicji to wydarzenia, w których ginie wiele osób lub dochodzi do dużych strat materialnych, zaburzające istniejący porządek kulturowy i społeczny. Zarówno katastrofy naturalne, jak i związane z działalnością człowieka wywołują wiele emocji: obawy, lęki i strach. Nic więc dziwnego, że katastrofizm przejawia się w literaturze, kulturze i sztuce.
Motyw katastrofy ukazany jest w wielu tekstach kultury. Uwidaczniał się głównie w sytuacjach kryzysowych dla narodu i ciężkich chwilach dla ludzkości. Akcenty katastroficzne w literaturze pojawiają się m.in. w Biblii (np. Potop czy Apokalipsa św. Jana), tekstach z czasów dwudziestolecia międzywojennego (np. twórczość W. Broniewskiego) czy współczesności (np. poezja T. Gajcego i K.K. Baczyńskiego). Motyw katastrofy używany jest również w filmach, serialach, grach komputerowych. Katastrofiści w swojej twórczości przedstawiali realny świat, kształtowali alternatywną rzeczywistość lub przewidywali nadejście rychłej katastrofy.
Jednym z elementów związanych z katastrofą są epidemie. Zarazy, które nawiedzały świat, wielokrotnie opisywane były w tekstach literackich. Obraz epidemii ukazany jest m.in. w twórczości Alberta Camusa (“Dżuma”), Daniela Defoe („Dziennik roku zarazy”) czy Andrzeja Szczypiorskiego („Msza za miasto Arras”), a także malarstwie Pietera Bruegla („Triumf śmierci”).
Celem Konferencji jest wymiana wiedzy, doświadczeń oraz stanu badań między uczestnikami reprezentującymi różne ośrodki akademickie i badawcze, a także popularyzacja nurtu katastroficznego jako tematu pracy naukowej.
Do udziału w wydarzeniu zapraszamy przedstawicieli kierunków społecznych i humanistycznych oraz osoby zainteresowane poruszaną podczas wydarzenia tematyką.
Liczymy na Państwa udział w naszym wydarzeniu i aktywny głos w dyskusji.
Serdecznie zapraszamy!
Komitet Organizacyjny Konferencji
Gośćmi Honorowymi Konferencji będą:
prof. dr hab. Teresa Wilkoń, Instytut Literaturoznawstwa, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
literackiej poetów dwudziestolecia międzywojennego
dr hab. Małgorzata Nieszczerzewska, prof. UAM, Zakład Kulturowych Studiów Miejskich, Instytut Kulturoznawstwa, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. dr hab. Kazimierz Braun, Profesor Emeritus, State University of New York, USA
Do grona Komitetu Naukowego należą:
dr hab. Małgorzata Nieszczerzewska, prof. UAM, Zakład Kulturowych Studiów Miejskich, Instytut Kulturoznawstwa, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Rejestracja
Rejestracja uczestnictwa w przedłużonej turze trwa do 13 kwietnia 2023 roku. Zgłoszenia udziału należy kierować poprzez formularz -> LINK
Zgłoszenia wystąpień trwają do 14 kwietnia 2023 roku. Prosimy o przesyłanie tytułów oraz streszczeń poprzez formularz -> LINK
Platforma
Platforma ClickMeeting pozwoli na uczestnictwo w Konferencji poprzez urządzenia mobilne, takie jak: laptop, smartfon, tablet, komputer stacjonarny (uczestnikom czynnym rekomendujemy, aby podczas przedstawiania prezentacji korzystali z komputera stacjonarnego, laptopa lub aplikacji mobilnej ClickMeeting),
• uczestnictwo w Konferencji bez posiadania kamery internetowej, wymagany jest sprawny mikrofon,
• umożliwia wystąpienie dwóch Prelegentów jednocześnie,
• podjęcie dyskusji po wystąpieniu w formie czatu,
• udostępnienie możliwości zabrania głosu wybranym Uczestnikom Wydarzenia,
• obecność i ciągłe wsparcie Organizatorów,
• wyświetlenie prezentacji przez Prelegenta oraz umożliwia rysowanie po slajdach,
• udostępnianie ekranu przez Prelegenta w trakcie wystąpienia.
Aby bez przeszkód móc użytkować platformę ClickMeeting wystarczy dostęp do Internetu i aktualna przeglądarka internetowa (Chrome, Opera, Firefox, Edge). Zaleca się używać komputer z 4-rdzeniowym procesorem, 8 GB pamięci RAM z aktualnym systemem operacyjnym Windows 8.1, Windows 10 lub Windows 11. W praktyce jednak wystarczy sprzęt, który płynnie wykonuje zadania biurowe. Platforma streamingowa działa także na systemach operacyjnych Apple oraz dystrybucjach Linux, w tym – systemie Android.
Do czynnego udziału w Konferencji niezbędny jest mikrofon, zalecamy także zastosowanie kamery internetowej nagrywającej w możliwie wysokiej jakości.
W celu sprawnego przebiegu Konferencji, dzień przed wydarzeniem zorganizujemy testy dla uczestników. Ze swojej strony zapewniamy pomoc techniczną w konfiguracji, jak również wsparcie ze strony przedstawicieli platformy. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje urządzenia działają poprawnie, tutaj samodzielnie możesz sprawdzić, czy wszystko jest w porządku – zarówno z Twoim mikrofonem, jak i kamerą.
Informacje
Terminy
• do 13 kwietnia 2023 roku – zgłoszenia uczestnictwa, poprzez wypełnienie formularza internetowego,
• do 14 kwietnia 2023 roku – zgłoszenia streszczeń wystąpień, poprzez wypełnienie formularza internetowego,
• do 19 kwietnia 2023 roku – nadsyłanie prezentacji multimedialnych,
• testy platformy przez uczestników (szczegóły wkrótce),
• 21 kwietnia 2023 roku – II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Nurt katastroficzny w literaturze, kulturze i sztuce”,
• od 28 kwietnia 2023 roku – wysyłka papierowych materiałów – certyfikatów uczestnictwa, zaświadczeń o przedstawieniu pracy oraz książek abstraktów,
• do 4 maja 2023 roku – nadsyłanie rozdziałów do monografii naukowej oraz oświadczeń autorów. Ważne: Odpowiadamy na wszystkie otrzymane od Państwa wiadomości. Brak odpowiedzi jest równoznaczny z jej nieotrzymaniem. Jeśli w przeciągu 2 tygodni od przesłania pracy (również po naniesieniu poprawek) nie otrzymają Państwo od nas mailowego potwierdzenia otrzymania plików, bardzo prosimy o kontakt z nami w tej sprawie,
• do 15 września 2023 roku – wydanie monografii naukowej w formie elektronicznej. Planowany termin obejmuje prace sformatowane zgodnie z wytycznymi, nadesłanymi terminowo wraz z oryginałem oświadczenia autora/-ów (w wersji papierowej). O terminie dostępności wersji papierowych książek będziemy informowali mailowo
Abstrakt oraz wystąpienie
Przydatne informacje dotyczące zgłoszenia abstraktów:
• zgłaszana praca może zostać przygotowana na podstawie badań własnych Autora, jak i też stanowić przedstawienie zagadnienia pod kątem teoretycznym (praca przeglądowa),
• abstrakty wystąpień ustnych należy zgłaszać za pośrednictwem formularza elektronicznego do dnia 14 kwietnia 2023 r.,
• tytuły prac oraz ich abstrakty powinny być przygotowane w języku polskim,
• długość jednego abstraktu to 1500 do 2000 znaków ze spacjami,
• abstrakt powinien zostać napisany w formie bezosobowej i aspekcie dokonanym,
• treść abstraktu to odpowiedź na podstawowe pytania: Jaki jest cel pracy? Co w niej przedstawiono?,
• należy opisać zakres tematyczny opracowania,
• wymienić główne metody użyte w opracowaniu,
• wyjaśnić, co wynika z przeprowadzonej analizy, dyskusji oraz uzyskanych wyników,
• podać główne wnioski oraz ewentualne założenia badawcze do dalszych prac lub zastosowania praktyczne.
Wystąpienie:
• czas na prezentację 10 minut,
• Uczestnik może wykorzystać prezentację multimedialną, którą musi wcześniej przesłać do Organizatorów, aby mogli umieścić ją na platformie,
• w trakcie prezentacji Uczestnik będzie miał możliwość wyświetlania prezentacji jak i np. rysowania po slajdach. Prosimy o przygotowanie prezentacji w formatach: PDF, PPT, PPTX, PPTSX, PPSX, ODP, PNG, JPG. Maksymalny rozmiar pliku – 100 MB. Jeżeli prezentacja ma zawierać film, bądź materiał audio, konieczne jest przesłanie pliku jako osobny załącznik. Formaty MP3, MP4 lub wideo z YouTube/Vimeo. Rekomendujemy przesłanie prezentacji w formacie PDF. Prosimy o nazwanie pliku/plików według schematu: nazwisko osoby prezentującej_2-3 słowa tytułu wystąpienia (np. Maciąg_Badania_ankietowe),
• bezpośrednio po prezentacji nastąpi sesja pytań i odpowiedzi. Pytania będzie można zadać w formie głosowej i tekstowej – czas przeznaczony na dyskusję wynosi 5 minut.
Publikacja
W ramach udziału w Konferencji, każdy uczestnik ma możliwość zgłoszenia rozdziału do monografii naukowej, która ukaże się nakładem Wydawnictwa Naukowego TYGIEL. Szczegółowe informacje są dostępne tutaj -> LINK
Opłaty
Opłata Konferencyjna dla wszystkich uczestników wynosi 299 zł brutto* w I turze rejestracji, 349 zł brutto* w II turze rejestracji lub 399 zł brutto* w III turze rejestracji (w tym 23% VAT) – osoby planujące skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT w sytuacji finansowania uczestnictwa ze środków publicznych proszone są przesłanie informacji przed uiszczeniem opłaty.
W ramach opłaty uczestnik otrzymuje:
• możliwość uczestnictwa w Konferencji,
• przedstawienia zgłoszonej pracy,
• papierowy egzemplarz certyfikatu uczestnictwa,
• papierowy egzemplarz książki abstraktów,
• osoby wygłaszające pracę papierowe zaświadczenie,
• opłata uwzględnia również koszt wysyłki materiałów.
Zgłoszenie zainteresowania publikacją rozdziału do monografii naukowej wiąże się z dodatkową opłatą w wysokości 349 zł brutto** (w tym VAT) za każdy rozdział.
W miarę możliwości prosimy o łączenie opłat i regulację należności w formie jednego przelewu.
DANE DO WPŁAT
Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL
ul. Głowackiego 35/348, 20-060 Lublin
NIP 946-26-49-975
Numer rachunku: 70 1140 2004 0000 3102 7533 8307
Nazwa Banku: mBank (BRE Wydz. Bankowości Elektronicznej)
Tytuły przelewów w przypadku:
– uczestnictwa bierne/czynne – Katastrofy2 udział Imię i nazwisko
– uczestnictwa bierne/czynne oraz rozdziału – Katastrofy2 udział+rozdział Imię i nazwisko
*opłata dotyczy jednego wystąpienia, za każde kolejne wystąpienie obowiązuje dodatkowa opłata w wysokości 50% wniesionej kwoty konferencyjnej.
**opłata dotyczy jednego rozdziału w monografii, za każdy kolejny rozdział obowiązuje dodatkowa opłata w wysokości 349 zł.
Regulamin
Regulamin Konferencji dostępny jest tutaj -> LINK
Kontakt
katastrofy@fundacja-tygiel.pl
+48 733 933 416